Princip for fagfordeling og skemaopbygning for Borbjerg Skole
Skolens ansatte er rettet mod at skolens virksomhed er præget af høj faglighed, hvor faglighed forstås som fag/faglighed og en pædagogisk/didaktisk faglighed.
Fagfordeling
- Frem mod 2025 skal lærerne have linjefag eller linjefagslignende kompetence i de fag, de underviser i.
- Der skal være åbenhed i fagfordelingen.
- Den enkelte lærer/pædagog skal være kvalificeret til opgaven/faget.
- Det tilstræbes, at en lærer/pædagog så vidt muligt samler sine timer i samme klynge.
- Dog vægtes de faglige kompetencer ud fra et helhedssyn ved den endelige fagfordeling.
- Lærerne kan efter ønske og hvor det er muligt skifte klynge.
- Alle lærere vil have flere fagdage i løbet af skoleåret
Skemaopbygning
Det tilstræbes under hele skemalægningen at tilgodese følgende:
1. Hensyn til eleverne:
-
Klassernes timer/fag skal fordeles jævnt på ugens dage på en sådan måde, at samme fag så vidt muligt ikke udelukkende placeres i ydertimerne
-
Støttefunktionerne skal placeres ift. den enkeltes elevs behov
2. Hensyn til pædagogiske overvejelser:
- Det pædagogiske personales/fagteams ønsker om timernes placering som enkelttimer/dobbelttimer.
- Det pædagogiske personales ønsker om timernes placering på dagen.
- Mulighed for let mødeafvikling og adgang til hensigtsmæssig afvikling af lærersamarbejde.
- At det pædagogiske personale får deres skemaer i god tid før sommerferien.
- Elevernes skema tilsendes en uge før sommerferien.
Godkendt på skolebestyrelsesmøde d. 20.6.2019